Bilde fra utnevnelsen av Roald Amundsen som Æresmedlem hos Kristiansunds Skipperforening.

Æresmedlem Roald Amundsen

Kaptein Roald Amundsen utnevnes som æresmedlem i Kristiansunds Skipperforening i 1907.

Roald Engelbregt Gravning Amundsen (1872-1928) er mest kjent for å ha ledet den første ekspedisjonen som nådde frem til Sydpol-punktet, i 1911; og for å ha funnet Nordvestpassasjen i 1903. Han var sammen med sin kollega Fridtjof Nansen det frie Norges virkelige nasjonalhelter i årene etter uavhengigheten i 1905. Han var den første personen som nådde både Sydpolen og Nordpolen. Han seilte også gjennom nordøstpassasjen, og var blant de første som tok i bruk luftskip og aeroplaner i polutforskingen .

Den 3 april 1907 ble Kaptein Roald Amundsen utnevnt som æresmedlem i Kristiansunds Skipperforening. Bildet er tatt i anledning hans utnevnelse i lokalene hos Skipperforeningen. I Skipperforeningens utnevnelse av og innbydelse til Amundsen, står det: "Vi uttaler vår dypeste respekt for den utførte stordåd som ytterligere har henledet hele den siviliserte verdens oppmerksomhet på Norge, som en levedyktig og kraftig sjøfartsnasjon." Da Amundsens skip kom til byen var kaia fylt til trengsel av folk, og fra Bautaen lød 13 skudd da folketoget gikk opp fra Piren til Grand, en strekning som da hette fra Kirkeallmenningen (Helsingallmenningen) til Torvet.

(ref. Nordmøre Museum)